Š.g. 10. un 11.aprīlī Daugavpilī notika Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības konference „Meistars matemātikas mācīšanā", ko organizēja Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde (DPIP) sadarbībā ar Daugavpils Universitāti (DU).
Vairāk nekā 160 Latvijas matemātikas skolotāji iepazinās ar Daugavpils Valsts ģimnāzijas, Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja un Daugavpils Centra vidusskolas matemātikas skolotāju pieredzi: matemātika dzīvē latviski un angliski, darbs ar talantīgajiem skolēniem un metodisko paņēmienu daudzveidība matemātikas stundās, pētniecība mācību procesā.
Mūsu skolas matemātikas skolotājas Jeļena Azareviča un Svetlana Radionova savos pieredzes stāstos iepazīstināja konferences dalībniekus par pētniecību mācību procesā un interaktīvas datorprogrammas „GeoGebra" iespējām un praktisko pielietojumu, risinot pētnieciskos uzdevumus.
Matemātikas skolotāji – konferences dalībnieki – augstu novērtēja organizētās aktivitātes konferences ietvaros, atzīmēja to vērtīgumu un aktualitāti.
Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības konferences organizācijas komitejas priekšsēdētāja, Daugavpils pilsētas Matemātikas skolotāju MA vadītāja, DCV IPS koordinatore Jeļena Azareviča
Š.g. 4.decembrī Daugavpils Centra vidusskolas Inovatīvās pieredzes skolas skolotāji aicināja Daugavpils pilsētas skolu 5.–6.klašu skolēnus piedalīties interaktīvajā spēlē „Jaunai pētnieks". Organizējot šo spēli, tika izvirzīts mērķis izpētes darbībā mācīt skolēnus veikt vienkāršus dabas parādību un procesu novērojumus, fiksēt novērojumu rezultātus, kā arī rosināt skolēnos interesi par dabaszinātnēm un matemātiku. Spēle notika piecās pētnieciskajās stacijās. Darbojoties stacijā „Mikropasaules brīnumi", spēles dalībnieki pētīja dīķa ūdens mikroorganismus. Ar 10.klašu skolēnu-konsultantu palīdzību 5. – 6.klašu skolēni mācījās pagatavot mikropreparātu, strādāt ar gaismas mikroskopu, noteikt mikroorganismus pēc noteicēja. Ar lielu interesi un aizrautību izdevās izpētīt ūdens paraugus un pārliecināties, ka nedrīkst dzert neattīrīto dīķa ūdeni, jo tajā mīt gan baktērijas, gan vienšūņi, gan mikroskopiskie vēži un tārpi. Pētnieciskajā stacijā „Ņūtona ābols" tika piedāvāts noteikt piedāvātā ābola tilpumu, izvēloties atbilstošu paņēmienu un piemērotus darba piederumus. Skolēni ne tikai izvirzīja hipotēzi, kā to panākt, bet arī aprakstīja darba gaitu. Jāatzīmē, ka vairākiem jaunajiem pētniekiem izdevās iegūt pareizo rezultātu. Stacijā „Brīnumainā matemātikas pasaule" skolēni meklēja sakarības un likumus ciparu pasaulē. Pēc izpētes savas atbildes komandas sūtīja žūrijai, izmantojot balsošanas pultis. Katrai komandai tika piedāvāts arī noteikt plaukstiņas laukumu, apspriežot komandā, kā to izdarīt. Stacijā „Bon Appétit" skolēni mēģināja saprast, kurš kuru ēd mežā, laukā vai tīrumā. Vislielāko interesi izraisīja darbs pētnieciskajā stacijā „Ķīmija ap mums", kurā skolēni pētīja uguņošanu.
Spēlē piedalījās 14 skolu komandas, kuras savās vizītkartēs iepazīstināja klātesošus ar savu skolu un komandu, sasaistot to ar dabaszinībām un matemātiku.
Speciālo balvu par vizītkarti ieguva Daugavpils 16.vidusskolas komanda „YES". Visas komandas saņēma saldas balvas un pateicības, bet 7 komandām tika piešķirtas godalgotas vietas. 1.vietu ieguva Daugavpils Vienības pamatskolas, Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja un Daugavpils 10.vidusskolas jauno pētnieku komandas.
Daugavpils Centra vidusskola pateicas visām skolām par piedalīšanos pasākumā, kā arī aicina turpināt pilnveidot pētnieciskās prasmes un iemaņas dabaszinību un matemātikas stundās.
Daugavpils Centra vidusskolas dabaszinātņu un matemātikas skolotāji 2014.gada 4.decembrī plkst.14.30. aicina Daugavpils pilsētas 5.- 6. klašu skolēnus piedalīties interaktīvajā spēlē "Jaunais pētnieks".
Arī šogad turpinās VISC inovatīvās pieredzes skolu sadarbības tīkla aktivitātes. Eksakto mācību priekšmetu skolotājiem būs iespēja gan savstarpēji dalīties pieredzē, gan arī piedalīties praktiskās darbnīcās.
Skolu sadarbības tīkla ietvaros 2014./15.mācību gadā Daugavpils Centra vidusskolas Inovatīvās pieredzes skolas komanda veic darbību sekojošos virzienos:
Atbalsts skolēniem – skolēnu intereses veicināšana par dabaszinātnēm un matemātiku;
Atbalsts skolotājiem – konsultācijas „Efektīva mācību stunda";
Dabaszinātņu un matemātikas mācīšanas uzlabošana skolā 1.–4.klasē.
11. decembrī Inovatīvās pieredzes skolas ietvaros notika seminārs – darbnīca „Matemātikas nematemātiskā metodika" pamatskolu matemātikas skolotājiem. Darbnīcā piedalījās Daugavpils 3.vidusskolas, 9.vidusskolas, 13.vidusskolas, J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijas, Vienības, Saskaņas, 11.pamatskolas un Logopēdiskās internatpamatskolas-attīstības centra matemātikas skolotāji. Skolotājiem tika piedāvāta iespēja uz matemātiku paskatīties no cita redzespunkta.
Matemātika ir interesanta un aizraujoša zinātne. Matemātika piedzimt reizē ar bērnu, bet matemātika nesākas ar skaitīšanas prasmi. Un pat ne ar ciparu un skaitļu apguvi. Diemžēl matemātikas saknes, kā arī tās vieta un loma vispusīgā bērna attīstība, netiek pietiekami novērtēta.
Seminārā laikā tika runāts par attēlu, vizualizāciju mācību procesā, jo sākumā mazulis domā bildēs. Un tieši attēls, iztēle ir viens no matemātiskās pasaules stūrakmeņiem. Bet liela daļa cilvēku pakāpeniski pazaudē prasmi domāt attēlos! Semināra laikā skolotāji meklēja atbildi uz jautājumu „Kā neatlaist prasmi domāt bildēs?". Skolotāji izmēģināja dažas metodikas, viena no tām – origami – japāņu papīra locīšanas māksla, kas ļauj no zīmētas locīšanas shēmas pāriet uz telpisku, stilizētu figūru vai plaknes zīmējumu pārnest telpā. Ir Ziemassvētku gaidīšanas laiks! Sakarā ar to, skolotāji no papīra veidoja eglītes.
Vēlreiz tika izrunātas didaktisko spēļu nozīme un priekšrocības. Bez šaubām, didaktiskās galda spēlēs un datorspēlēs ir daudz arī attīstošu elementu.
Protams, ir daudz vienkāršu, ikdienišķu lietu, kuras attīsta bērna matemātiskumu. Par visām nav iespējams vienā reizē izrunāt. Sakarā ar šo, semināru ciklu turpināsim.