„Latvijas skolas soma” ir valsts simtgades dāvana Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības.
4.oktobrī 9.-12.klašu skolēni devās kultūrvēsturiskajā ceļojumā uz Rīgu. Mācību ekskursijas tēma – «Rainis kā latviešu kultūras identitātes zīme». Pasākumam ir kompleksa, starpdisciplināra programma, kuras mērķis – stiprināt jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu, attīstīt kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstināt izglītības kvalitāti.
Pirms došanās ekskursijā skolēniem skolas bibliotēkā patstāvīgi bija jāiepazītas ar Raiņa dzīves un daiļrades vēsturi, notika latviešu literatūras nodarbības, kurās tika apspriesti Raiņa daiļdarbi, īpašs stāsts tika veltīts Raiņa lugai «Pūt, vējiņi».
Pirmais, ko skolēni apmeklēja Rīgā, bija Raiņa piemineklis, kurš atrodas pašā pilsētas centrā. Rainis – dzejnieks, publicists, prozas autors, dramaturgs, politiķis un sabiedriskais darbinieks. Viņa daiļrade ir pārlaicīga, mākslinieka ieguldījums nacionālajā kultūrā – nepārvērtējams.
Tālāk ceļš veda pie Brīvības pieminekļa, mūsu valsts kultūras un sabiedriskās dzīves simboliskā centra. Atceroties Latvijas vēstures notikumus, kas ir iemūžināti pieminekļa skulptūrās un reljefos, nepieciešams apzināties Tēvzemes dārgumu un svētumu ikviena cilvēka dzīvē. Cilvēka dvēseles garīgai atbrīvotībai, spēkam, saulei, dzimtenei ir veltīta arī Raiņa poēma «Ave sol!».
Mācību ekskursijas svarīgākais uzdevums – pievērst jauniešu uzmanību dzejnieka darbiem un idejām, vairot dzejnieka garīgā mantojums atpazīstamību sabiedrībā.
Pēc iepazīšanās ar Rīgas vēsturisko centru skolēnus gaidīja izrāde «Pūt, vējiņi!» Latvijas Nacionālajā teātrī.
27.septembrī un 1.oktobrī, īstenojot projektu Nr.8.3.2.2/16/1/001 ,,Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai”, Daugavpils Centra vidusskolas skolēnu grupa no 7.b un 8.b klases turpināja iepazīties ar Latgales dabas un kultūrvēstures objektiem. Projektā iesaistītie skolēni sākumā devās ekskursijā uz Aglonas novadu un Preiļiem, bet pēc dažām dienām - uz Rēzekni un Rēzeknes novadu.
Pirmais apskates objekts bija Aglonas Maizes muzejā, kur nogaršoja tikko ceptu maizi, ābolu pīrāgu, kļockas pēc senām Latgales receptēm un gardo piparmētru tēju. Skolēni uzmanīgi klausījās namamātes Vijas stāstījumu par maizi, latgaliešu tradīcijām un dzīves vērtībām. Vijas kundze stāstīja, ka senāk maizi Latvijā cepa katrā lauku mājā. Galvenā jeb dienišķā maize ir rupjmaize, ko cep no rudzu miltiem. Maizes cepšanai vajadzīga īpaša krāsns un darbarīki. Rupjmaizi dēvē arī par melno, rupjo maizi, rupuci. Mīklas iejaukšanai izmanto abru jeb muldu – no koka izgrebtu iegarenu trauku. Maizes cepšana ir tradīcija, kas sakņojas senā pagātnē, bet arī cieši sasaistās ar mūsdienām. Rudzu maize- Latvijas kultūras kanona pērle.
Īstenojot projektu Nr. 8.3.2.2/16/1/001 ” Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” (joma-STEM un vide), Daugavpils Centra vidusskolas 1.a un 1.b klases skolēni apmeklēja dabas parku "Dvietes paliene. Dabas parks "Dvietes paliene" ir viens no lielākajiem un labāk saglabātajiem dabisko upju palieņu paraugiem Latvijā un Eiropā. Pēc tam ekskursijas dalībnieki devās uz Bebreni, kur aplūkoja ekspozīciju par bebriem. Skolēni uzzināji daudzus faktus par bebru dzīvi, apskatīja bebra kažoku, zobus un apgrauztos kokus. Šī bija lieliska iespēja gan atpūsties, gan smelties jaunas zināšanas.
28.septembrī, īstenojot projektu Nr.8.3.2.2/16/1/001 ,,Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai”, Daugavpils Centra vidusskolas 9.b klases skolēnu grupa devās mācību ekskursijā uz Naujenes novadpētniecības muzeju, lai iepazītu vēstures, kultūras un dabas vērtības mūsu novadā.
Skolēni un klases audzinātāja Inna Lobanova aktīvi piedalījās mācību nodarbībās. Patafona skaņu valdzināti, viņi ar prieku strādāja stikla, māla un muzeja darbnīcā. Veicot uzdevumus, skolēni uzzināja daudz jauna un interesanta par mūsu novada bagāto un savdabīgo vēsturi. Radošajās darbnīcās viņi apgleznoja stikla traukus un izgatavoja māla izstrādājumus, no kuriem vēlāk organizēja izstādi muzeja telpās.
Pēc radošajām darbnīcām skolēniem tika dota iespēja savus apgleznotos stikla traukus paņemt uz mājām kā nelielu, bet ļoti elegantu piemiņu par šo izzinošo un interesanto ekskursiju.