!
- Detaļas
Daugavpils, Kandavas iela 17,
tel. (+371) 65429872, m.t. 26011776, info@dcv.lv
Šī gada 25. oktobrī Daugavpils Centra vidusskolā notika jau 4. kārtējais pēctecības seminārs sākumskolas un pirmsskolas pedagogiem. Šoreiz semināra tēma bija «Lasītprasmes apguve un lasītprasmes veicināšana sākumskolas 1. klasē ceļā uz Vienotu skolu». Semināra mērķis – kopīgi diskutēt un dalīties pozitīvajā pieredzē par lasītprasmes attīstīšanu un daudzveidīgajām pieejām tās pilnveidē, gatavojot skolēnus pārējai no pirmsskolas posma uz sākumskolu. Sākumskolas skolotājas pievērsa uzmanību tam, ka lasītprasme nav tikai spēja izlasīt vārdus pareizā secībā, bet arī runāt par izlasīto tekstu, apkopot informāciju, veikt secinājumus. Lasīšanas process veicina arī uzmanības koncentrēšanu, domas, iztēles aktivizēšanu, kas nozīmē personības attīstību kopumā. Lasītprasme ir viens no skolēnu izglītošanas un attīstīšanas svarīgākajiem priekšnoteikumiem, kas pamatā attīstās līdz 4. klasei. Skolā ir jālasa daudz un jau uzreiz, sākot ar pirmo klasei. Tāda ābeces apgūšanas perioda, kāds agrāk bija skolā, vairs nav. Pedagogi stāstīja par tām metodēm un paņēmieniem, kuri palīdz skolēniem no neviendabīgas lingvistiskās vides apgūt mācību materiālu latviešu valodā gan valodas stundās, gan citos mācību priekšmetos. Iespēja praktiskā ceļā iepazīties ar kolēģu lasītprasmju veicināšanas paņēmieniem DCV skolotājiem būs, savstarpēji apmeklējot un vērojot mācību stundas visa mācību gada laikā. Semināra gaitā tika atzīmēts, ka lasītprasmes apguve sākas mājās, ģimenē, tādēļ jāsniedz konsultācijas un apmācība vecākiem, jāuzsver, cik svarīgi ir lasīt bērniem priekšā. Īpaša uzmanība tika pievērsta mūsdienu bērnu logopēdiskajām problēmām, kuru risinājums cieši saistīts ar mācību materiāla apguves kvalitāti un prasa aktīvu vecāku līdzdalību. Lasīšana – veiksmīgākais risinājums runas attīstīšanas jautājumos. Pats galvenais ir skolēnos modināt interesi un aizrautību, tad sekos arī sasniegumi. Notikušais pēctecības seminārs ļāva pedagogiem labāk iepazīties ar kolēģu darba pieredzi un rīkoties saskaņoti, ievērojot pēctecības principu ceļā uz Vienotu skolu.
Materiālu sagatavoja J.Bendorjusa
Šī gada 20. un 21.oktobrī dažādu skolu skolēni un skolotāji piedalījās DU rīkotajā konferencē ,,Pasaules ap mums” projekta ,,Pasaules ap mums” ietvaros, kuru finansē Latvijas vides aizsardzības fonds. Mūsu skolu pārstāvēja 11.a klases meitenes: Oļesja, Jana, Daniela un divas skolotājas.
Konference notika Daugavpils Universitātes studiju un pētniecības centrā ,,Ilgas”, kura teritorijā ir ,,Meža bioloģiskās daudzveidības pētniecības centrs” un ,,Vaboļu pētniecības centrs”. Tikām iepazīstināti ar biostaciju, tās iespējām, uzzinājām, ka ir iekopti dendroloģiskie stādījumi, ģeotermālā apkure, ir rentgenstaru mikrotomogrāfijas mikroskops kukaiņu izpētei, izstaigājām augu un kukaiņu kolekciju noliktavas. Iepazīstoties spēlējām spēles, klausījāmies un skatījāmies prezentācijas par projekta rezultātiem. Vispārīgu informāciju par DU programmām, ekspedīcijām sniedza Zinātņu doktors, Akadēmiķis, Daugavpils Universitātes rektors A. Barševskis. Aizrautīgi klausījāmies stāstus par ekspedīcijām uz Tadžikistānu, indīgām čūskām un situācijām ar tām, vērojām slaidus par ekspedīcijām uz Filipīnām. Uzzinājām, ka tropiskajos lietusmežos temperatūra ir +35 grādi, virs tiem atrodas mākoņi, tāpēc šajās salās ir silts un ļoti mitrs gaiss, ka pat veļa nežūst. Interesanti bija uzzināt, ka pirms doties pētīt kukaiņus mūsu ekspedīciju katru reizi citā ciltī obligāti iesvētīja pēc viņu tradīcijām, dziedot, dejojot un pat smērējot seju. Izrādās Filipīnas salās ir vislielākā bioloģiskā daudzveidība, jo nevar atrast pat divas vienādas koku sugas. Profesors minēja, ka tikai Filipīnās, un nekur citur pasaulē, ir 33% augu, 70% rāpuļu, 75% abinieku un 44% putnu ir endēmiķi - būtnes, kuras sastopamas tikai noteiktā, ierobežotā ģeogrāfiskā apgabalā. Uzzinājām, ka ar entomologa A.Barševska līdzdalību tika izveidots Mindanao universitātes vaboļu pētniecības centrs Mindanao salā Filipīnās.
Pētnieks un projekta vadītājs Oļegs Borodins pastāstīja par savu ceļojumu uz Antarktīdu pus gada garumā. Uzzinājām, ka brauciens pat ar kuģi bija bīstams, sevišķi šķērsojot 40 paralēli, kad ūdens griezās riņķī kuģim otrā stāva augstumā kā veļas mašīnā, visām mantām bija jābūt piesietām un nostiprinātām, pat ledusskapī. Antarktīdā ir 3 reizes lielāka Saules radiācija, tāpēc jau trešajā dienā zinātniekiem no sejas nogāja āda. Zinātnieks pastāstīja par savu iepazīšanos ar dažādu sugu pingvīniem: Adelijas pingvīniem, Imperatorpingvīniem, Karaliskajiem pingvīniem, to atšķirību, dzīvesveidu. Uzzinājām, ka laika apstākļi Antarktīdā mēdz mainīties uzreiz, neparādoties mākoņiem saulaino laiku nomaina stiprs sniegputenis, vēja ātrums sasniedza 56m sekundē, divstāvīgas mājas bija pilnīgi ieputinātas sniegā, izlīst varēja pa speciālu lūku jumtā. Pētnieki novēroja, ka pat Antarktīdā klimats kļuvis siltāks, jo sniegs agrāk kusa vasarās tikai vienu reizi desmit gados, bet tagad katru gadu parādās sūnas, ķērpji un pie tiem ļoti daudz kukaiņu. Dzīvas būtnes bija atrodamas putnu spalvās. Oļegs bija ieniris ūdenī caur plaisu 3m biezā ledū, konstatēja, ka ūdens ir ļoti dzidrs, var redzēt 40 m dziļumā, savāca jūras ežu, zivju kolekcijas, piem. dzeloņainās rajas, uz kurām arī daudz parazītu. Ļoti daudz Antarktīdas ūdeņos ir Krilu jeb eifauzīdvēžu - neliela izmēra vēžveidīgo, virpotāju, ērcīšu, ar ko mielojas pingvīni, bet uz to izkārnījumiem parādās sūnas, ķērpji un cita bioloģiskā daudzveidība. Antarktīdā ir 3 reizes lielāka Saules radiācija, tāpēc jau trešajā dienā zinātniekiem no sejas nogāja āda.
Otrajā dienā paši zinātnieki bija izveidojuši intelektuālu ekoloģisko spēli no skolēnu iesūtītajām organismu fotogrāfijām projekta laikā, bija jāizveido barības ķēde. Skolēniem par piedalīšanos projektā tika pasniegtas vērtīgas balvas. DCV komanda ,,Flora” ieguva 2.vietu starp Ilūkstes, Krāslavas, Špoģu, Daugavpils skolu skolēniem. Priecājamies un pateicamies 11.klases skolniecēm Janai (4.vieta) un Oļesjai Kovaļevskām (2.vieta) un Danielai Maskaļovai par piedalīšanos un ieguldīto darbu, jo tagad viņu nofotografētās dzīvās būtnes apskatīs, noteiks un izmantos ievērojami zinātnieki visā pasaulē! Izmantojiet arī Jūs iNaturalist!
Daniela:
Es vēlos pastāstīt par savu piedalīšanos projekta konferencē Daugavpils Universitātes studiju un pētniecības centrā "Ilgas".
Šajā centrā mēs pavadījām 2 dienas. Šo divu dienu laikā es uzzināju par Arvīda Barševska pētniecisko pieredzi, kā arī par viņa mīlestību pret kukaiņiem. Projekta ietvaros tika organizēta ekskursija pa pētniecības centru un parādīta viņu vaboļu un herbāriju kolekcija.
Noslēgumā notika uzvarētāju apbalvošanas ceremonija. Visiem, kas piedalījās projektā, tika pasniegti diplomi, bet balvas ieguvējiem – dāvanas. Mūsu komanda "Flora" ieņēma otru vietu.
Man viss ļoti patika, jo bija ļoti interesanti uzzināt, kā un kur strādā pētnieki, kā arī par viņu personīgo pieredzi.
Oļesja:
Mēs piedalījāmies projektā “Pasaule ap mums”, kuru īstenoja Daugavpils Universitāte. Projekta ietvaros mēs novērojām Latvijas bioloģisko daudzveidību. No februāra mēs sākām vērot dabu, tuvāk vasarai interese sāka augt, jo sugu daudzveidība kļuva lielāka un interesantāka. Arī konkurence ar citiem dalībniekiem ļoti motivēja. Mēs ieguvām zināšanas un pieredzi. Mums ir vēlme atkārtoti piedalīties līdzīgā projektā, jo bija interesanti un informatīvi.
20. un 21. oktobrī notika noslēguma konference, kur tika apkopoti visi rezultāti. Mūsu komanda ”Flora” ieņēma 2. vietu, kā arī individuālā ieskaite Jana Kovaļevska ieņēma 4. vietu un Oļesja Kovaļevska 2. vietu.
Projekta ,,Pasaules ap mums” dalībnieces Tatjana Baranovska, Monika Skutele
16.oktobris ir Starptautiskā maizes diena, tāpēc 2.a un 2.b klases skolēni devās uz Maizes muzeju Aglonā, lai noskaidrotu, kā top maize.
Aglonas “Maizes muzejs'' ir vieta, kur var iepazīties ar maizes tapšanas procesu no grauda līdz gatavam kukulītim. Skolēniem bija iespēja apskatīt senos darbarīkus, kurus izmantoja sadzīvē un maizītes gatavošanā, kā arī bija unikāla iespēja katram izveidot savu maizes kukulīti, kuru vēlāk, tikko izceptu, varēja ņemt uz mājām kā ciemakukuli.